DSC4494 web

Het Alphens Kozakkenkoor zingt, tot verrassing van de kerkgangers in de St. Peter en St. Paul Kathedraal in

Gomel liederen uit het byzantijns-liturgische repertoire.

DSC5564 web  DSC5069 web

Het jubilerende Alphens Kozakkenkoor heeft van 23 tot 29 april 2017 een concertreis door Belarus gemaakt. In Russisch-orthodoxe kerken in Gomel en Minsk wisten de kerkgangers niet wat ze meemaakten. Onaangekondigd zongen daar plotseling in opperste concentratie 27 Nederlandse zangers prachtige byzantijns-liturgische liederen. Een soort kozakkenflashmob, dat hadden ze nooit meegemaakt in het strak geregeerde Belarus. De pope in de kerk moest wel worden omgepraat, maar hij vond het schitterend en reikte kleine ikoontjes uit aan de koorleden. Zelfs durfden de toehoorders voorzichtig te applaudiseren.

Met groot succes werd opgetreden in twee uitverkochte theaters in Gomel en Minsk, waar het publiek met verbazing én enthousiasme die Hollanders alleen maar Russische liederen hoorde zingen. Er werd luidruchtig met de kozakkenliedjes meegezongen, geklapt en bravo geroepen. De concerten werden gegeven in samenwerking met het Wit-Russisch dans- en zangensemble Ritmie Serdtse.

Een koor blijft een koor en dat wil overal zingen, of het nu in een kasteelmuseum, een restaurant of op de rondvaartboot is. Gelukkig was er voor de 44-koppige groep zangers en partners genoeg tijd om ook excursies te maken.

Het Kozakkenkoor kijkt met voldoening terug op deze bijzondere ervaring. Muziek brengt mensen bijelkaar, zo stipte ook de Tijdelijk Zaakgelastigde in Minsk, Paul van Oostveen, in een toespraakje aan.

(Voor meer foto's van de reis door Wit-Rusland klik bovenaan deze pagina het ikoontje foto's en video aan)